installeren van een dikker uitlaat

Alles over motortuning en management
Gebruikers-avatar
fonzturbo
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON Ma 21-05-2007 19:42
WoonplaatsCOLON Moerbeke-Waas (België)
CONTACTCOLON

installeren van een dikker uitlaat

Ongelezen bericht door fonzturbo »

bij een turbomotor is de diameter van de uitlaat erg van belang
deze mag niet te klein zijn anders 'verstikt' de turbo in de uitlaatgassen

Nu heb ik een roestvij stalen uitlaatlijn geinstalleerd op mijn starion met een dia van 76mm (3inch)
Dit resulteerd in het sneller inkomen van de turbo, het verschil voel je erg goed met de standaartuitlaat, zeker een aanrader
Wel heb ik ondervonden dat niet de volledige uitlaatlijn zo een grote diameter moet hebben, enkel de 'downpipe) het stuk juist na de turbo is het belangrijkste

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ae86 starion
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON Do 10-01-2013 0:40

Re: installeren van een dikker uitlaat

Ongelezen bericht door ae86 starion »

Beste .....................

Ik ben net nieuw lid ( Tim van Dillen )en heb de starion wide body 1988 overgenomen van Mark
Ondanks dat de auto er zeer netjes bijstaat zijn er toch wat technische mankenmenten die ik gelijk ga oplossen !!
Maar mijn vraag aan jou is waar je de down pipe hebt gekocht ??
Verschillende tuning bedrijven gemaild maar niemand heeft er eentje voor de starion !!

Over de problemen = rijd de starion van Veldhoven naar Almere en gelijk valt mij op dat de motor niet op temperatuur komt dus , denk thermostaat !! haal thermohuis los zit er helemaal geen thermostaat in !! , zoals jullie weten heeft Mark nieuwe radiator geplaatst maar , zit gewoon heel donker koelvloeistof in , conclusie = niet koelsysteem even schoongespoeld voordat alles opnieuw afgevuld is !!
Ik kijk in het koelvloeistof leiding die naar de turbo gaat = zit vol met prut ( kan er niet eens doorheen blazen ) leidingen losgehaald zit bij de aansluiting op turbo vol met aangekoekte prut helemaal dicht , met accu boormachine voorzichtig schoongeboord !!
Electrice koelfinnen = 1 constant aangesloten , 2e niet aangesloten , oplossing = variabele thermo switch plaatsen allebij hierop aansluiten.
Nu heb ik fotos gemaakt met mijn mobiel zal kijken of ik deze kan plaatsen ( dus voor ieder die aan het koelsysteem gaat werken of iets gaat loskoppelen van koelsysteem = CONTROLEER DE KOELLEIDING NAAR DE TURBO- !!!!!

Groeten Tim

Gebruikers-avatar
Arjan
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON Do 26-04-2007 23:02
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Re: installeren van een dikker uitlaat

Ongelezen bericht door Arjan »

Hoi Tim,

Allereerst welkom op het Forum!
Ziet er goed uit, al het werk dat je uitvoert! Ik ben benieuwd naar de foto's.
Die downpipes en de rest, die lassen wij zelf. Zeker toen we met Garrett turbo's gingen rijden, moesten we in ieder geval de aansluiting van de uitlaat aan de turbo veranderen, het is gemakkelijker om meteen de diameter te veranderen.
Als je geen lasapparaat hebt of je kent niemand die dat kan doen dan kan ik wel eens kijken of je een keertje bij Ewin langs kunt komen, dan kan hij zelfs de rest van de uitlaat ook verdikken :D !
Zal ik het hem eens vragen?
De turbo hoeft eigenlijk niet gekoeld te worden met koelwater; ik heb de koelleidingen bij mijn turbo zelfs losgemaakt, de leidingen lekten steeds ... Ik heb zowel turbo's met en zonder koelwater gehad: het maakt geen verschil, dat is ook de mening van b.v. C&E Turbochargers.
Een thermostaat moet je inderdaad wél hebben, anders heb je op een gegeven moment een gescheurde cilinderkop!

Arjan
Lancer Evo VIII, 475 pk;
Starion, 353 pk;
Sapporo 2JZ GTE vvti, > 1000 pk;
Sapporo 2,6, overleden...

BUTTON_POST_REPLY