Woorden schieten tekort . . .
Update 05-04-2017
De auto is klaar en hoe: 353 pk bij 5000 toeren en 535 Nm bij 4500 toeren koppel met 1,2 bar turbodruk.

Er komt aan het einde van het jaar nog een andere nokkenas in (70 pk meer) en de turbodruk kan dan omhoog zodat 500 pk mogelijk is!
Van de race nokkensassen die ik heb is metaal afgeslepen; ik moet juist een nokkenas hebben die meer materiaal heeft zodat de klep langer openblijft. In de praktijk is het verhogen van de klep met lash caps niet goed voor de kleppen en de nokkenas.

Tuning is gedaan door DP engineering.
Nieuw toegevoegde componenten:
- Wiseco zuigers WK555M925, 92,5 mm SP 0,09 mm
- Pauter drijfstangen (zie hieronder)
- Bosch 7 057 Wideband zuurstof sensor LSU 4.2
- Delphi injectoren, high impendance
- NKG BPR9ES bougies
Update 18-03-2017
Joshma heeft een nieuw uitlaatspruitstuk gemaakt! Van roestvrij staal met legering 316ti. De wanddikte is 3 mm, het was een lastige klus maar het ziet er mooi en sterk uit! Deze moet de extra krachten wel aankunnen verwacht ik.
Update 6 januari 2017
Nu heeft het uitlaatspruitstuk het begeven: ja, die mooie roestvrijstalen van eBay USA (zie verderop) . . .

Zie de 3 foto's en het filmpje van de Starion bij het tuningbedrijf DP Engineering.
Update begin januari 2017
De motor is nu klaar en gereed voor verdere tuning.
Nieuw gemonteerd:
- Wiseco oversize zuigers;
- oversize in- en uitlaatkleppen;
- en dus de Pauter drijfstangen en
- natuurlijk allemaal nieuwe bouten, pakkingen, ringetjes, etc.

(Ik hoorde echter dat het mooie eBay spruitstuk op verschillende plaatsen is gescheurd . . . ) Dus daar moet een nieuwe voor in de plaats komen.
De motor maakte rare geluiden en de nokkenas was niet in orde ten opzichte van de kleppen . . . De rare geluiden kwamen van lagers die stuk waren.

Maar nu is alles weer in orde en voorzien van sterkere drijfstangen!
Update augustus 2016
Voor de zekerheid halen we de motor uit elkaar dus even nieuwe onderdelen besteld:
- nieuwe koppakking;
- allerlei pakkingen;
- draadeinden en moeren (Bolts and Studs);
én:
- nieuwe drijfstangen voor meer dan 200 pk per drijfstang, 800 pk is dus theoretisch haalbaar . . .
Update juli 2016
De EMS CPU blijkt te traag te reageren; er is nu een VEMS computer in gezet en de resultaten zijn meteen beter! Alleen lekt 'ie bij het spruitstuk en de motor gaat slechter lopen na een minuutje . . .
Update april 2016
De motor loopt! Op naar de Tuner.
Klik op de plaatjes om de filmpjes te bekijken:
Update februari 2016
Voordat we aan de Evo beginnen nu eerst de is de #Starion# aan de beurt. De 350 pk motor uit de bruine Sapporo zit erin ;-)!
Nu de rest:
- andere intercooler besteld omdat de Skyline intercooler uit de Sapporo niet past;
- uitlaat aanpassen;
- bedrading vervangen;
- tunen en
dan is de snelste Starion van Nederland een feit!
Zo die zit erin. Nu de intercooler aanpakken: aan- en afvoer pijpen veranderen en dan in de Starion.Luchtgeleider toevoegen zodat de lucht direct naar de Intercooler wordt geleid.
Intercooler met geleider: zeer effectief!Ik dacht toch echt dat er geen ruimte was achter de bumper . . . Gewoon creëren denkt Joshma.
De slangen zitten nu vast; de radiator op z'n plaats en de dumpvalve is nu toegevoegd.
De oliekoeler heeft een mooie plek gekregen en het luchtfilter pakt nu voldoende koele lucht naast de warme radiator.

En wat mooi is: de plaats van de accu is gewoon voorin de auto, in plaats van achterin!