Omdat ik met veel meer pk's dan 400 wilde gaan werken (Supra motor) heb ik besloten om te zoeken naar een smetteloze Sapporo zonder roest. Die heb ik gevonden in Duitsland, in Frankfurt an der Oder, het voormalige Oost-Duitsland, de stad zelf ligt aan de Poolse grens. Het autobedrijf heet Volker Daske (http://www.auto-daske.com/).

De auto is zelfs een originele 2,0 liter turbo! Daardoor heb ik standaard al de verstevigingen en verbeteringen t.o.v.
de gewone 2,0 liter versie.

Maar intussen hebben Joshma en ik besloten om er een 2JZ GTE vvti in te zetten, de laatste motor van de Toyota Supra Mark IV!
De motor is tevens een zijn laatste soort: zulke motoren (6 in-lijn, 3 liter, turbo) zullen niet meer worden gebouwd . . .

De 400 pk motor gaat naar de gerestaureerde Starion.
De 2JZ GTE vvti zit erin! Je ziet dat rechts de oliedruk-gestuurde variabele nokkenas moet komen.

Hij zit nu goed op z'n plek en nu kunnen de rest van de kop, de versnellingsbak etc. er weer in.

Nu de motorsteunen aanpassen en alles bevestigen.

Je ziet dat de versnellingsbak wel wat groter is dan de 2,6 liter van de Starion.
Uiteindelijk gebruiken we een getunede 2JZ GTE onderblok met Wiseco zuigers.
De oorspronkelijke motor uit deze auto gaan we gebruiken om in de Sapporo te lepelen. De versnellingsbak gaat meteen mee en misschien past de drive-train ook in de Sapporo: het differentieel in ieder geval wel; we hebben het per slot van rekening over Japanse auto waar je alles kunt overzetten en kunt gebruiken.

De 3.0 liter 6 cilynder heeft een geweldig geluid (klik op het filmpje).
Op dit moment zit er 350 pk in, dat gaan we opvoeren naar zo'n 600 pk (of meer ;-) ).
Filmpje 1Filmpje 2
We hebben het Torsen differentieel van de Supra gebruikt maar de Sapporo 'ophangrubbers' zijn natuurlijk niet bruikbaar; dus heeft Joshma zelf maar steunen gemaakt.