Specificaties van de nieuwe, gebouwde Lancer Evo motor


10-10-2019
474 Pk’s op de wielen met Superplus 98 benzine, op een rollentestbank die in de praktijk te lage waarden aangeeft, dus veel meer dan 500 pk op de krukas!
De auto rijdt als een skelter op de weg: reageert meteen op het gas en is bloedsnel :-)!
Ik ga erover nadenken om een milieuvriendelijk tankje met Ethanol erbij te plaatsen, voor meer dan 650 pk, want dat heeft de motor inderdaad gedaan in de vorige auto.

03-05-2019
Na de eerste keer op de rollentestbank zitten we nu slechts op 400 pk. Redenen daarvoor zijn: een hydraulische klepstoter die niet goed is, we gaan ze allemaal vervangen door level 2 klepstoters: die zijn gegarandeerd goed. Daarnaast kan de timing beter dus we gaan verstelbare nokkenas tandwielen installeren zodat we hogere toeren kunnen draaien.
En het stationair toerental is op dit moment niet goed, dat moet ook veranderd worden.
474,5 pk bij 6500 toeren;
546,5 Nm bij 5000 toeren;
mooie waarden!
19-05-2019
De motor zit erin! Nu volgt nog: de bedrading, Ecu, luchtfilter en de nodige aanpassingen.
De motor staat klaar om te worden ingebouwd in mijn Evo!
Let op de ‘Top mount’ turbo, normaal zit de turbo aan de onderkant van het spruitstuk.
Bovenop ligt de Link computer en de andere electronica.
Deze motor van een Evo Crosser ga ik (toch wel!) overnemen.
Normaal zitten de oliekoeler (op de foto links onder de fan) en de intercooler (op de foto rechts) voorin de motor voor maximale koeling maar in de cross wereld maak je nogal eens een deukje, en als je voor tegen iemand aanzit zouden die 2 stuk kunnen gaan en kun je niet meer doorrijden.

Specificaties van de Lancer Evo CrossMotor.


Op dit moment heeft de motor met e85 brandstof: 550 pk en 700 Nm koppel, de tuner zegt dat 600 of 700 pk ook mogelijk is.
Meer moet hij gemakkelijk aankunnen; eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik laat de motor tunen voor zowel e85 als voor benzine met octaangehalte 98 loodvrij.
Mitsubishi Lancer Evo Stroker Kit 2,4 liter met daarin:
- Gesmede krukas met crossover geboorde olie kanalen en knive edged.
- JE zuigers
- Carrillo drijfstangen
- ACL race lagers (tegenwoordig King race)
- ARP lagerkap bouten
BorgWarner EFR 8374, Full Race turbo
Autobahn88 inlaat spruitstukHKS 264/10.8 inlaat nokkenas
HKS 264/10.2 uitlaat nokkenas
Ferrea klepveren1 mm IS Ferrea in en uitlaat kleppen
2250 cc Bosch injectoren met HKS benzine railTial 44mm wastegate
Link ecu afgesteld en al